Ostatnie badania czytelnictwa w Polsce, przeprowadzone przez Bibliotekę Narodową, wykazały, że 38% Polaków czyta książki. Analitycy zauważają, że czytelnictwo w Polsce wróciło do poziomu sprzed pandemii. Wzrost czytelnictwa przekłada się na sprzedaż książek. Z analiz przeprowadzonych w sieci saloników Kolportera, widać, że klienci najchętniej sięgają po książki latem i zimą. Na te pory roku przygotowywane są specjalne oferty i promocje.
Książki są od dawna integralną częścią oferty dystrybucyjnej Kolportera. Początkowo były głównie dodawane do pism. W 2011 roku pojawiły się w stałej ofercie sieci saloników, jako oddzielny produkt. Pięć lat później przedstawiciele Kolportera, wychodząc naprzeciw swoim klientom, postanowili stworzyć „Strefę Książki. To wyodrębnione w saloniku miejsce, wyposażone w specjalne ekspozytory. Obecnie w takich miejscach klienci mogą znaleźć – na specjalnych regałach i stołach – literackie bestsellery.
– Nasi klienci cenią sobie ekspozycje książek w naszych salonikach. Na regałach i specjalnie zaprojektowanych stołach co miesiąc znaleźć można książki najchętniej wybierane przez czytelników – tzw. „TOP” – zdradza Ewelina Szybińska, specjalista ds. produktu w Pionie Handlowym Kolportera. – Cały czas rozwijamy tę kategorię produktów, śledzimy trendy, nowości, a przede wszystkim czytelnictwo i popularność poszczególnych tytułów. Cieszy nas, że badania Biblioteki Narodowej wykazały, że czytelnictwo w porównaniu do ubiegłego roku się zwiększyło. Analizy sprzedaży książek w naszych salonikach również wskazują na wzrost. W porównaniu do 2021 roku ubiegły rok zamknęliśmy z 20% wzrostem sprzedaży – dodaje Ewelina Szybińska.
Z analiz Kolportera wynika, że klienci w 2022 roku, najchętniej sięgali po książki w sierpniu i grudniu. Najczęściej wybierane były romanse, kryminały i literatura obyczajowa. Najlepiej sprzedającym się tytułem, który przez kilka miesięcy był w rankingu sprzedaży „TOP10” była książka „Suknia Ślubna” Danielle Steel.
Poniżej zestawienie najlepiej sprzedających się książek w 2022 roku.
Klienci saloników chętnie kupują zarówno bestsellery znanych autorów, jak i kolekcje, przygotowywane przez wydawców prasy. Sporą popularnością cieszą się obecne od pewnego czasu na rynku tzw. wydania kieszonkowe (pocketowe). To książki w niewielki, poręcznym formacie, ale przede wszystkim – co istotne dla kupujących – tańsze od wydań tradycyjnych.
– Takie wydania są wygodniejsze w użytkowaniu i dlatego są chętnie wybierane przez klientów – mówi Ewelina Szybińska. – Kilka lat temu postanowiliśmy wprowadzić je do oferty sezonowej. Oferowaliśmy je klientom latem. Przyjęły się w salonikach na dobre i proponujemy je klientom przez cały rok – dodaje E.Szybińska.
W salonikach Kolportera książeczki dla siebie mogą także znaleźć mali klienci.
– Oferta produktów dla dzieci w naszej sieci jest ogromna. W salonikach mamy bardzo dużo prasy dziecięcej, ale także książeczek zarówno tradycyjnych, jak i tych, które aktywizują dziecko do pracy – mówi Ewelina Szybińska. – Małym klientom proponujemy kolorowanki, malowanki wodne, wydrapywanki, łamigłówki, książeczki edukacyjne. Ich sprzedaż, szczególnie latem i zimą bardzo wzrosła. Najczęściej jednak w koszykach zakupowych znajdowały się popularne książeczki z serii o przygodach Kici Koci, których autorką jest Anita Głowińska. Nasi klienci najchętniej sięgali po tytuły: „Kicia Kocia jest chora”, „Kicia Kocia gotuje”, „Kicia Kocia zostaje policjantką”, „Kicia Kocia sprząta” i „Kicia Kocia na plaży” – podsumowuje E.Szybińska.
All rights reserved 2013 - 2024; Deweloper Ads-Center.NET